مردی به نزد جوانمرد آمد و گفت:تبرکی می خواهم ، جامه ات را،

تا من نیز از جوانمردی بهره ای ببرم.

جوانمرد گفت : جامه مرا که بهایی نیست . اما سوالی دارم،

سوالم را پاسخ گو ، جامه من برای تو.

مرد گفت:بپرس.

جوانمرد گفت:اگر مردی چادر زنی را بر سر کند ، زن خواهد شد؟

مرد گفت:نه.

جوانمرد گفت:اگر زنی جامه مردان را بپوشد،چطور،مرد می شود؟

مرد گفت:نه.

جوانمرد گفت:پس در پی آن نباش که جامه جوانمردان را بر تن کنی

که اگر پوست جوانمرد را نیز بر تن کشی ، سودی نخواهد داشت؛

زیرا جوانمردی به جان است نه به جامه.



برگرفته از کتاب:جوانمرد،نام دیگر تو

به قلم:عرفان نظر آهاری

در حوزه ی: ادبیات عرفانی

روایت یازدهم

شاعر میشود....

شعر زیر یک شعر طنز است که اقای امیر سادات موسوی آنرا سروده... واقعا زیباست 


یک نفر دارد تَهِ انبار شاعر می‌شود
بعدِ دل دادن به یک آچار شاعر می‌شود 


 

یک نفر هم مثل من در حال رفتن روی سِن
موقع سوت و کف حضّار شاعر می‌شود

در خصوص مولوی برخی ادیبان گفته‌اند:
«او پس از یک عالمه اِصرار، شاعر می‌شود»

چون که می‌داند ندارد آب و نانی شاعری
عاقبت هم از سر اجبار شاعر می‌شود

بس که اخبار طرب انگیز دارد مملکت
عاقبت گوینده‌ اخبار شاعر می‌شود

بی سحر هر کس بگیرد روزه در ماه صیام
نیم ساعت مانده تا افطار، شاعر می‌شود

از مسیحایی دمِ برخی پرستاران ما
در اتاقِ آی‌سی‌یو بیمار شاعر می‌شود

صد عوارض هست در بیکاری نسل جوان
اولیش این: آدم بیکار شاعر می‌شود

روزگاری از محبّت خارها گل می شدند
تازگی‌ها از محبّت خار شاعر می‌شود

دائما شعر از گل و بلبل سراید آن که او
داخل شلوارک گلدار شاعر می‌شود

دیده‌ای سردارها را در امور مختلف
این یکی را هم ببین: سردار شاعر می‌شود!

ناشری که تاکنون یک بیت از او نشنیده‌ایم
موقع چاپ همین اشعار، شاعر می‌شود

شعر من یک وِرد جادویی‌ست! می‌بینید که؟!
هر کسی آن را کند تکرار، شاعر می‌شود!

هیچ کاری نیست آسان‌تر ز شاعر ساختن
بعد ِ«شا» یک دانه «عِر» بگذار، «شاعر» می‌شود

کلّه‌ی یک غیرِ شاعر را فرو کن زیر آب
وِل نکن! تا هفتصد بشمار، شاعر می‌شود

 

تا حالا دقت کردین ؟؟؟ !!!

تا حالا دقت کردین وقتی‌ توی یه جمعی‌ یکی‌ میگه اون تلویزین و کمش کن ،یکی‌ دیگه از اونور میگه اصن خاموشش کن . . . !

تا حالا دقت کردین وقتی واسه دل خودت موهاتو درست میکنی چقدر خوشگل میشه
ولی وقتی میخوای بری مهمونی یا عروسی بعد از ۳ ساعت کلنجار رفتن شبیه خربزه میشی؟ 
ادامه مطلب ...

ایا میدانستید

آیا میدانید: شن خیس از شن خشک سبک تر است.
آیا میدانید : حرف C هیچ وقت در املای اعداد انگلیسی بکار نمی رود.
آیا میدانید : بهترین زمان خواب از ساعت ۱۰ شب تا اذان صبح است.
آیا میدانید : عقاب معمولاً هنگام پرواز، مستقیم به خورشید می نگرد.
آیا میدانید : ۸۵ 
ادامه مطلب ...

دخترک دست فروش

پشت چراغ قرمز تو ماشین داشتم با تلفن حرف میزدم و برای طرفم شاخ و شونه میکشیدم که نابودت میکنم ! به زمینو زمان میکوبمت تا بفهمی با کی در افتادی! زور ندیدی که اینجوری پول مردم رو بالا میکشی و... خلاصه فریاد میزدم که دیدم یه دختر بچه یه دسته گل دستش بود و چون قدش به پنجره ی ماشین نمی رسید هی می پرید بالا و میگفت آقا گل ! آقا این گل رو بگیرید...

منم در کمال قدرت و صلابت و در عین حال عصبانیت داشتم داد میزدم و هی هیچی نمیگفتم به این بچه ی مزاحم! اما دخترک سمج اینقد بالا پایین پرید که دیگه کاسه ی صبرم لبریز شد و سرمو آوردم از پنجره بیرون و با فریاد گفتم: بچه برو پی کارت ! من گـــل نمیخـــرم ! چرا اینقد پر رویی! شماها کی میخواین یاد بگیرین مزاحم دیگران نشین و ... دخترک ترسید و کمی عقب رفت! رنگش پریده بود ! وقتی چشماشو دیدم ناخودآگاه ساکت شدم! نفهمیدم چرا یک دفعه زبونم بند اومد! البته جواب این سوالو چند ثانیه بعد فهمیدم!

ساکت که شدم و دست از قدرت نمایی که برداشتم، اومد جلو و با ترس گفت: آقا! من گل نمیفروشم! آدامس میفروشم! دوستم که اونورخیابونه گل میفروشه! این گل رو برای شما ازش گرفتم که اینقد ناراحت نباشین! اگه عصبانی بشین قلبتون درد میگیره و مثل بابای من میبرنتون بیمارستان، دخترتون گناه داره ...

دیگه نمیشنیدم! خدایا! چه کردی با من! این فرشته ی کوچولو چی میگه؟!

حالا علت سکوت ناگهانیمو فهمیده بودم! کشیده ای که دخترک با نگاه مهربونش بهم زده بود، توان بیان رو ازم گرفته بود! و حالا با حرفاش داشت خورده های غرور بی ارزشمو زیر پاهاش له میکرد!

یه صدایی در درونم ملتمسانه میگفت: رحم کن کوچولو! آدم از همه ی قدرتش که برای زدن یک نفر استفاده نمیکنه! ... اما دریغ از توان و نای سخن گفتن!

تا اومدم چیزی بگم، فرشته ی کوچولو، بی ادعا و سبکبال ازم دور شد! اون حتی بهم آدامس هم نفروخت! هنوز رد سیلی پر قدرتی که بهم زد روی قلبمه! چه قدرتمند بود!

همیشه مواظب باشید با کی درگیر میشید! ممکنه خیلی قوی باشه و بد جور کتک بخورید که حتی نتونید دیگه به این سادگیا روبراه بشین ...